į pradžią turinys susisiekite  
 lt  |  en 













Naujienos » Straipsniai
Kristijono Donelaičio skaitymai kitaip

Būtent taip pavadinta buvo tarptautinė lietuvių kalbos ir literatūros ir mokytojų konferencija-minėjimas, vykusi sausio 18 d. mūsų gimnazijoje. Tikslas buvo paminėti lietuvių literatūros pradininko Kristijono Donelaičio 305-ąsias gimimo metines, apibrėžti jo, kaip kūrėjo, vietą Lietuvos ir nelietuviškos aplinkos kultūroje bei pateikti kitokią poeto kūrybos interpretaciją.

   Konferencija prasidėjo literatūrine-muzikine kompozicija “Tolminkiemio sodininkas” (režisavo mokytojas Mindaugas Bučinskas), parengta pagal to paties pavadinimo Editos Barauskienės romaną bei kraštiečio Kazio Bradūno eiles. Tai irgi kitokio požiūrio į poetą sumanymas – pristatyti jį kaip asmeninių pomėgių turinčią asmenybę. Pirmoji konferencijos dalis buvo skirta labiau akademiškai apžvelgti Kristijono Donelaičio didaktiką, taip pat supažindinti su aktyvia Karaliaučiaus krašte lietuvybės sklaida, pristatyti Marijampolės Kristijono Donelaičio draugijos tradicinę ir netradicinę veiklą. Kalbėjo  Marijus Šidlauskas, Klaipėdos universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto  Literatūros katedros docentas („Nesenstančios Kristijono Donelaičio pamokos“), Tatjana Rodenko, Černiachovsko pedagoginio koledžo lietuvių kalbos fakultatyvo dėstytoja („Kristijono Donelaičio kūrybos paieškos nelietuviškoje aplinkoje“), Aleksas Bartninkas, Kaliningrado srities lietuvių kalbos mokytojų asociacijos vadovas („Vaikų kūrybiškumo ugdymas mokant lietuvių kalbos Karaliaučiaus krašte“), Vida Mickuvienė, Marijampolės Kristijono Donelaičio draugijos pirmininkė.

   Antroje konferencijos dalyje kalbėjusieji mokiniai pateikė įvairių poeto kūrybos interpretacijų, taip pat ir tiriamųjų bei kūrybinių darbų ištraukų. Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos mokiniai pradėjo skaitymus poetine kompozicija pagal Sauliaus Šaltenio romaną „Kalės vaikai“ (mokytoja Jolita Sinkevičienė), taip pat pasidalijo savo įžvalgomis apie vaikų auklėjimą „Metuose“ (Laura Marchertaitė, ją konsultavo mokytoja Rasa Kvirevičienė). Kritinį eseistinį požiūrį išsakė Marijampolės „Sūduvos“ gimnazijos ketvirtokė Gabrielė Stankevičiūtė (mokytoja Virginija Gurevičienė), o Marijampolės profesinio rengimo centro vienuoliktokai pristatė įdomų tyrimą, susietą su gamtos mokslais ir sveika gyvensena („Vyriškas ir moteriškas žvilgsnis į „Metus“, mokytoja Nijolė Kvietkauskienė). Toliau konferenciją tęsė literatūrinės ir muzikinės interpretacijos. Šakių rajono Lukšių V. Grybo gimnazijos mokiniai interpretavo šiuolaikinio mokinio ir K. Donelaičio dialogą (mokinius parengė visos šios gimnazijos lietuvių kalbos mokytojos), ketvirtokė gimnazistė Vitalija Augustė Valuckaitė (Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazija, mokytoja Inga Kardauskienė) pasidalino savo kūrybos mintimis, artimomis literatūros pradininkui, o Kalvarijos gimnazijos pirmokai pristatė netgi literatūrinį-muzikinį performansą (mokytojos Vida Brogytė ir Sigutė Valentaitė- Rugienė). Konferencijos programoje interpretacinis taškas buvo padėtas irgi kitoniškai – kybartiečiai gimnazistai pristatė video, kuriame pavaizduotas miesto bendruomenės susitelkimas minint Kristijoną Donelaitį – miestiečiai skaito poemos ištraukas, o kitoniškiausiai buvo atliktas repas – Dočio kalba teisme (mokinius konsultavo mokytoja Nijolė Černauskienė). Visų konferencijoje kalbėjusių mokinių pasiusakymai buvo papildyti ir poemos ištraukų skaitymais įvairiomis kalbomis. Latviškai skaitė gimnazijos direktorius Saulius Spangevičius, lenkiškai – Nijolė Černauskienė, vokiškai – Albina Ščitnik ir jos mokiniai.

   Taigi kitaip pažvelgti į Kristijoną Donelaitį buvo verta, nes ir aplinka, ir žmonės keičiasi, modernėja, todėl tik nauju žvilgsniu galime priartinti jauną žmogų prie senosios literatūros – leisti jam betarpiškai susigyventi ir su epocha, ir su autoriumi.